dijous, 31 d’agost del 2017

M'agradan les sardanes. És greu doctor?

Cap de bec                                                        dimarts, 29 d’agost de 2017

M'agraden les sardanes. És greu, doctor?

Bon dia, senyor metge. Us he vingut a veure perquè estic una mica preocupat per una cosa que m'està passant d'ençà un temps fins ara. Deixeu-me que us situï: tot va començar ja fa uns anys, quan en Jaume Ayats va treure el llibre "Córrer la sardana: balls, joves i conflictes". En aquell moment ja m'agradaven les sardanes, però com a música de fons, sense donar-hi gaire importància. Sempre m'ha agradat anar a veure els músics de la cobla, i la música de les sardanes sempre he trobat que fa festa, i que remet a dies d'alegria i germanor, a matins lluminosos de diumenge, o a vespres d'estiu. La lectura de l'Ayats va fer, però, que m'adonés que darrere la sardana hi havia més teca de la que es veia a simple vista, i els estereotips, carregats d'autoodi, van començar a caure. I aparegué la sardana fatxenda, revolucionària, insolent...



Una lectura et porta a una altra, i un dia va venir a petar a les meves mans un llibre brillantment desconcertant: "Una màquina d'espavilar ocells de nit", d'en Jordi Lara. En una esplèndida road movie casolana, Lara (escriptor i músic) presenta la seva experiència polièdrica amb la sardana: la seva relació amb la generació anterior de músics, la seva experiència iniciàtica en una cobla en plena adolescència, el seu viatge a la recerca dels orígens familiars de Pep Ventura... Els humans ens relacionem emocionalment amb el món que ens envolta i, sobretot després d'aquestes dues lectures, la meva relació emocional amb la sardana va girar com un mitjó.

Aleshores, els bons amics de Xuriach van organitzar un taller sobre contrapassos i sardanes. I amb en Carles Mas, en Marc Riera, l'Anna Romaní, en Panxito, i altres musicassos i ballarins, vam anar mirant d'entendre i de desentortolligar el confús nexe d'unió entre el contrapàs, la sardana curta i la sardana llarga: el sentit de comptar i repartir, la figura del capdanser, el significat de "treure el contrapàs", el punteig i el saltat, el rest i la rotllana, el significat literal de "córrer la sardana"... Tot prenia sentit, tot encaixava.

Paral·lelament, vaig adonar-me que la meva relació amb la música tradicional començava a mostrar símptomes d'esgotament, de necessitat d'un canvi de cicle. Massa anys de cercavila en cercavila, en un món absolutament devastat per la mediocritat i la banalitat. Quin sentit té mirar de tocar dignament i esforçadament el flabiol al carrer, si davant i darrere sols hi tindràs ninots maldrestres, bandes de grallers desafinats, batucades arrítmiques i un públic que només et veu com un espectacle d'animació infantil? Quin sentit té fer pedagogia, engrescar en la cultura popular i tradicional, posar en valor el patrimoni festiu, en un món on la conclusió sempre acaba sent: "Sí, però feu gresca, eh? Fal·leeeeeeeeera!"? 

I, aleshores, la sardana. Aquella rotllana on sempre hi ets convidat. Aquella gent gran esforçada, que et somriu quan t'incorpores a la dansa. Aquell ordre, aquell respecte. Un flabiolaire que fa escales i arpegis que jo mai no sabré fer. Uns tibles que em fan pensar en les virtuoses gralles del Penedès i el Camp de Tarragona. Unes tenores amb un so dolcíssim que res no té a veure amb aquelles tarotes que semblen reclams d'ànec. Uns metalls fantàstics, com de xaranga, com de fanfàrria. Tot afinat, tot a lloc. I et poses a ballar i, de cop, t'adones que el més important, ni és la sardana, ni és la cobla. És la relació social, el paper del ball. És la presència, la consciència. I això, aquest tresor secret, et relliga amb l'essència de la festa, que és comuna a tot arreu on aquest sentir de la festa s'ha preservat. I et sents a prop dels balladors de jotes de l'Ebre o de Mallorca, amb els músics de flauta de la Maragatería, amb els geganters de Navarra, amb els acordionistes d'organetti de Sardenya, amb els castellers de Vilafranca... I et sents un privilegiat.

I comences a investigar, i a llegir. Sardanes de deu, set, cinc tirades. Sistema empordanès o selvatà. Amb quin peu començo la tirada de llargs? I admires aquell avi que compta i reparteix. I descobreixes la diferència entre una colla sardanista i una agrupació sardanista. I crees una llista de sardanes a Spotify. Cada dia, aprens més coses. I a cada aprenentatge, més t'agrada. I et descobreixes buscant, al programa de festes, quan hi ha sardanes, per si de cas el passeig t'hi porta. I un dia t'adones que t'agrada més la sardana Juny d'en Garreta tocada per la Principal de la Bisbal, que no pas per la Sant Jordi. I en aquell moment t'adones que t'ha atrapat.

És greu, doctor?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada